Materiál na kreslenie.

28.04.2010 20:52

Tieňovanie portrétov ( nástroje )

Tieňovanie portrétu je najodbornejšia fáza kreslenia a preto by sme si mali vybrať čo možno najlepšie nástroje. V tomto článku vám popíšem základné typy kresliacich potrieb, bez ktorých sa nezaobíde žiadny vážny nadšenec  kreslenia.

*Prvým a základným nástrojom je samozrejme obyčajná grafitová ceruzka. Tuhy do ceruziek sa vyrábajú v rôznych tvrdostiach :

Tvrdosť č.   1       -    4B       

Tvrdosť č.   1,5    -    3B

Tvrdosť č.   2       -    2B

Tvrdosť č.   2,25 -      B

Tvrdosť č.   2,5    -   HB

Tvrdosť č.   3      -       F

Tvrdosť č.   3,5   -      H                            

                                                           Tvrdosť č.   4      -    2H                      

 

Každý umelec by mal mať zásobu aspoň základných tvrdostí : 8B, 6B, 4B, 2B, HB, H a 3H. Mne sa veľmi osvedčili profesionálne grafitové ceruzky koh -i- noor, ale na výber máte množstvo iných svetoznámych značiek, ako Derwent, Daler rowney  mnoho iných.

Tieto ceruzky sú výborne roztierateľné pri technike tieňovania šrafovaním, čím sa dá dosiahnuť dokonalého prechodu medzi jednotlivými odtieňmi šedej farby.

*Ďalšia potrebná vec je čierny suchý pastel alebo umelý uhlík.

 

Na dosiahnutie čiernej farby, ktorá sa v portrétoch často vyskytuje je potrebné mať po ruke materiál, ktorým by sme vyčiernili väčšie aj menšie plochy našej kresby. Ja používam čierny uhlík alebo čierny suchý pastel, ktoré majú veľkú výhodu v tom, že ich možno ďalej roztierať, ako aj gumovať a tým korigovať prípadné chyby kreslenia.

Je možnosť použiť aj umelecký tuš, ale odporúčam iba veľmi skúseným maliarom, nakoľko prípadnú chybu už neodstránite. Ja ho nanášam na výkres vatovými tyčinkami, ale v prípade realistického kreslenia má iba obmedzené použitie na vyčiernenie veľmi čiernych a súvislých plôch.

 

    

                       *Papier.

 

                                                

Kvalitný a trvanlivý papier je rovnako dôležitý, ako dobré ceruzky. Na kompletný portrét by sme mali používať papier s jemne štruktúrovaným povrchom, ktorý je schopný zachytávať dostatok grafitu a s hmotnosťou 200 – 250g / m2. Mal by byť dostatočne odolný voči oderu, aby na ňom bolo možné prevádzať aj viacnásobné korekcie, ak je to potrebné a mal by byť bez kyselín. Kyselina v papieroch totiž spôsobuje ich neskoršie žltnutie a po niekoľkých desiatkach rokov až hnednutie, pričom sa zároveň stávajú krehkejšími. Ak teda plánujete kresliť portrét na pamiatku, ktorý by sa mal uchovať čo najdlhšie, nepoužívajte papiere s obsahom kyselín. Taktiež nie sú vhodné príliš hladké alebo leštené papiere, pretože na ich povrchu sa neudrží grafit ani uhlík.

 

*Materiál na roztieranie grafitu.

             

Papierové roztieradlo určené na pastel (uhlík) alebo grafit, vyrobené z pevne zrolovaného papiera s dĺžkou 15 cm. Keď sa špička zašpiní od pigmentu, tak ju možno dobre prebrúsiť aj na jemnom brúsnom papieri, aby bola znovu ostrá a čistá. Hodí sa na zmäkčovanie okrajov obrazu a detailnú prácu.

Môžeme použiť aj vatové tyčinky, ktoré ja s obľubou používam na roztieranie grafitu na väčších plochách ( čelo, líca ). Možno s nimi dosiahnuť dokonalého roztretia grafitu, avšak nie priamočiarymi pohybmi, ale hustými krúživými pohybmi, pričom tyčinku držíme kolmo na papier.

Túto metódu používa mnoho umelcov na dosiahnutie realistickej textúry pokožky.

Na roztieranie veľmi veľkých plôch, ako napr. pozadie obrazu, môžeme použiť kúsok jelenice, ktorú si natiahneme na prst a tiež krúživými pohybmi roztierame. Keďže je to veľmi jemná koža, možno s ňou dosiahnuť veľmi hladký a súvislí povrch kresby.

 

*Korekčný materiál .

           

Plastická guma veľmi dobre stiera grafit a môžete ju vytvarovať do tvaru, aký potrebujete. Na stvárnenie napr. negatívnych vlasov ( biely vlas na čiernom pozadí ), používam obyčajnú gumu, ktorú ostro zakrojím.